Help, ik heb acne!

Vandaag hebben we het over de meest voorkomende huidaandoening, namelijk acne. Acne is een huidaandoening die deels ontstaat door aanleg, het komt dus vaak in dezelfde familie voor. Behalve aanleg spelen hormonale veranderingen ook een rol. Dit betekent dat wanneer je veel stress ervaart of tijdens je menstruatieperiode de acne kan worden verergerd. Tevens weten we dat onze leefstijl veel invloed kan hebben op acneklachten. Het consumeren van melkproducten, geraffineerde suikers en bewerkt voedsel stimuleert acne.

8C48E9B4-A959-4E6D-B3C2-6C9F2BA43CA6-1024x1024.png

Terug naar de basis… Hoe ontstaat acne?

De oorzaak ligt het meest bij een verhoogde talgproductie. Gedurende de pubertijd worden de talgklieren in het gezicht, de rug en borst groter en actiever waardoor meer talg wordt geproduceerd, die tevens dikker is van samenstelling. Indien er te veel talg wordt aangemaakt kan het  zich ophopen en de afvoergang van de talgklier (de porie) verstoppen. Er ontstaat een mee-eter. Het verstoppen van de porie wordt tevens versterkt door een toename van het aantal dode huidcellen die de uitvoergang van de talgklier verder vernauwen. De talgfollikel zet steeds verder uit en scheurt uiteindelijk open, waardoor een ontsteking ontstaat die wij kennen als een puistje.

Naarmate we ouder worden kunnen talgklieren minder actief worden en zien we de acne verdwijnen. Echter kan de talgklier ook actief blijven en zien we daarom acne ook vaak bij volwassenen.

68CFE51B-E5E5-4A4A-BFF1-4B1E32B0DC9F.png

Dan nu.. Wat te doen?

Nu we meer weten over de ontstaanswijze van acne, kunnen we ook gerichter kijken naar de aanpak ervan.

Producten met salicylzuur/glycolzuur
Voor een huid met acne kun je het beste producten gebruiken met salicylzuur. Een cleanser, scrub en toner met salicylzuur en glycolzuur verwijdert overtollig talg en dode huidcellen. Het helpt hiermee verstopte poriën en ontstekingen te verminderen.

Daarnaast is het belangrijk te smeren met een crème die de huid helpt om de irritatie te verzachten en het hydratatieniveau van de huid weer in balans te brengen. Indien een huid vochtarm is en strak aanvoelt, zal de huid dit compenseren door meer talg aan te maken om de huid soepel te houden. Hierdoor kunnen acne klachten weer verergeren.

Aanbevolen ZO Skin Health productroutine bij acne:

• Exfoliating cleanser
  • Dual action scrub
  • Oil control pads
  • Pore refiner
  • Daily power defense
  • Exfoliation accelerator
  • Sunscreen and primer

Behandelingen
Aanvullend op de thuisbehandeling met producten worden acne behandelingen in de kliniek uitgevoerd om de acne sneller en doeltreffender te verminderen.

• Peeling: Voor actieve acne kan een peeling op basis van fruitzuren (glycolzuur en melkzuur) en salicylzuur toegepast worden. Deze peeling maakt de bovenste huidlaag dunner en controleert het de talgproductie, waardoor poriën minder stel verstopt raken.
  • LED lichttherapie: Blauw LED lichttherapie (415nm) bestrijdt acne door de acne bacterie te vernietigen en draagt hierbij aan het voorkomen van puistjes. Tevens helpt blauw licht ook om de talgproductie in evenwicht te brengen en de helderheid van de huid te verbeteren.

C95431B8-466D-4BA9-86CE-809C19EDD68D-1024x1024.png

De acne is onder controle, maar nu zie ik littekens? Wat nu?

Van acne kun je littekens overhouden. De littekens zijn het gevolg van de huidbeschadigingen die zijn opgelopen door de ontsteking. Wat is hieraan te doen?

Littekens kunnen bij elke vorm van acne ontstaan, maar worden veelal gezien bij ernstige vormen van acne.

Er zijn verschillende soorten littekens, zoals de bekende rode/bruine vlekjes die na acne achterblijven en de putjes in de huid. De keuze van de behandeling is afhankelijk van het soort litteken. Maar… voordat acnelittekens behandeld worden, dient de acne helemaal uitgedoofd te zijn.

Voor de behandeling van acne littekens wordt vaak gekozen voor één van, of een combinatie van, onderstaande behandelingen: