Overmatig zweten

Overmatig zweten of hyperhidrosis is heel vervelend. Natte oksels in je kleding, plakhanden of voeten die niet meer fris ruiken, met warme dagen kan dat voor flink wat schaamte zorgen! Camiel Zeijen vertelt over hyperhidrosis:

Zweten op zich is een normale lichaamsfunctie. Door te zweten koelt je lichaam zichzelf af. Wanneer je er hinder van ondervindt in het dagelijkse leven kun je al spreken van hyperhidrosis. In de meeste gevallen is er geen duidelijk oorzaak voor het vele zweten aan te wijzen. Hyperhidrosis is in 30-50% van alle gevallen erfelijk. Meestal is het zo dat wanneer er over het hele lichaam veel gezweet wordt dat er een onderliggend probleem is. Dat kan bijvoorbeeld gaan om: overgewicht, hormonale aandoening, schildklieraandoening, infectieziekte, kanker of het gebruik van bepaalde geneesmiddelen. Wanneer u over het hele lichaam overmatig zweet is het raadzaam om naar de huisarts te gaan.

Waar komt het voor?

Meestal komt hyperhidrosis in 1 of 2 gebieden op het lichaam voor. Bijvoorbeeld: de behaarde hoofdhuid en gezicht, oksels, handpalmen, liezen en voetzolen. Naast het feit dat deze gebieden er nat worden bij overmatig zweten, kan het ook nog huidirritatie opleveren, zeker in de lichaamsplooien als oksels en liezen. Wist je dat er twee soorten zweetklieren zijn? Apocriene klieren zitten in de oksels, rond de tepels en in de liezen, dat zijn de klieren die een ‘zweetluchtje’ kunnen geven. Over de rest van het lichaam zitten eccriene klieren, deze zijn kleiner en produceren ‘geurloos’ zweet.

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Om een zekere diagnose te stellen is het mogelijk om een jodium-zetmeeltest uit te voeren. Omdat in de meeste gevallen de behandeling niet vergoed wordt door uw zorgverzekeraar is zo’n test niet nodig en kan meteen worden overgegaan op behandeling.

Wat kan ik eraan laten doen?

De meest comfortabele behandeling is een behandeling met Botox. Er zijn geen noemenswaardige bijwerkingen en de behandeling hoeft niet pijnlijk te zijn. Medicatie geeft vaak bijwerkingen als huidirritatie, droge mond en slapeloosheid en andere behandelingen zijn vaak extreem duur. Een behandeling met Botox is dan een goede middenweg. U heeft er gemiddeld 3-7 maanden plezier van, soms echter wel tot 12 maanden.

Wat kan ik er zelf aan doen?

Om het zweten zoveel mogelijk te beperken kun je de volgende regels in acht nemen:

• Draag luchtige, katoenen kleding
  • Draag zo mogelijk open schoenen bij hyperhidrosis aan de voeten
  • Was de oksels regelmatig en gebruik een anti-transpirant
  • Houd de omgevingstemperatuur koel en zorg voor goede ventilatie
  • Vermijd sterk gekruid eten
  • Vermijd stress